Werktevredenheid

Medewerkers van de OMO-scholen geven gemiddeld een score van 8,2 aan hun algemene werktevredenheid. Dat blijkt uit het werktevredenheidsonderzoek dat in het voorjaar van 2013 binnen de organisatie is uitgezet.

Totaal hebben 4.397 medewerkers de vragenlijst ingevuld, wat een respons betekent van 66%. Iedere school heeft voor de zomervakantie een rapportage over de eigen school ontvangen, en gaat met de resultaten aan de slag. Ook is er een rapportage aangeleverd met de resultaten voor de hele vereniging. In deze rapportage zijn de resultaten vergeleken met een landelijke benchmark.

Met de genoemde score van 8,2 is het duidelijk dat de medewerkers van de OMO-scholen zeer tevreden zijn over hun werk. Op bijna alle hoofdaspecten scoort de Vereniging OMO tenminste gelijk of hoger dan de landelijke benchmark. De medewerkers zijn vooral zeer tevreden over de inhoud van het werk en de sfeer. Maar ook de aspecten ‘onderwijs’, ‘werkomstandigheden’, ‘direct leidinggevende’ en ‘samenwerking op school’ scoren goed. Natuurlijk zijn er ook aspecten waar medewerkers minder tevreden over zijn en die onze aandacht behoeven. Dit gaat dan over onderwerpen zoals ‘werkdruk’, ‘de gesprekscyclus’ en ‘communicatie’. Op deze onderwerpen worden vervolgacties uitgezet.