Veiligheid op scholen

Het opstellen van een veiligheidsplan voor een school in het voortgezet onderwijs is een wettelijke verplichting. De OMO-veiligheidsmonitor ondersteunt bij het meten van de mate waarin leerlingen en medewerkers zich veilig voelen op school. Met de monitor wordt per locatie de sociale veiligheid gemeten en een aantal risico- en beschermende factoren in kaart gebracht. Het instrument bestaat uit een vragenlijst voor personeel, leerlingen en de veiligheidscoördinator. De OMO-veiligheidsmonitor is een op maat gemaakt instrument voor alle OMO-scholen, dat al een aantal jaren in gebruik is.

In 2012 zijn de vragenlijsten en de rapportage van de OMO-Veiligheidsmonitor geëvalueerd. Daaruit is besloten om het gebruik ervan voort te zetten, met inachtneming van een aantal verbeteringen. De mogelijkheid is nu ontstaan om de resultaten van de eigen school of afdeling te vergelijken met die van andere scholen of afdelingen. Daarnaast kunnen door middel van filters diverse groepen worden uitgelicht en kunnen resultaten van meerdere jaren naast elkaar weer worden gegeven.

De vernieuwde monitor wordt met ingang van 2014 voor alle scholen gelijktijdig tweejaarlijks afgenomen. Na de afname van de veiligheidsmonitor zijn vanaf april 2014 de resultaten beschikbaar. De analyse daarvan zal resulteren in een plan van aanpak om de veiligheid in en rondom de school te optimaliseren.