OMO sg De Langstraat - Dr. Mollercollege, Waalwijk

www.sgdelangstraat.nl

rector: Jan van Pelt

opleidingen: vwo, havo, mavo, vmbo

locaties:

• Van Haestrechtcollege, Kaatsheuvel
  • Dr. Mollercollege, Waalwijk
  • Walewyc-mavo, Waalwijk
  • d’Oultremontcollege, Drunen

De school is momenteel bezig met nieuwbouw. Met ingang van schooljaar 2014-2015 zal de school samen met de Walewyc-mavo de nieuwbouw betrekken. Het Dr. Mollercollege wordt met ingang van 1 augustus 2014 een scholengemeenschap voor havo en vwo (gymnasium en atheneum). In de afgelopen jaren is de overdracht van de vmbo-afdeling naar Walewyc onderwijskundig en pedagogisch ingevuld. Binnen de schoolcultuur zijn duidelijke regels, maar is ook ruimte voor de individuele situaties waarin leerlingen soms verkeren en die maatwerk vereisen. Respect voor elkaar en elkaars opvattingen staan daarbij centraal.

De examenresultaten waren afgelopen jaar op alle afdelingen naar tevredenheid. In klas 1, 2 en 3 wordt op het vwo tweetalig onderwijs (Engels) aangeboden. Na een uitgebreid onderzoek naar ervaringen op andere scholen is besloten om ook op het havo tweetalig onderwijs aan te gaan bieden per 1 augustus 2014.

In september 2013 heeft de onderwijsinspectie een kwaliteitsonderzoek op het vwo uitgevoerd; de bevindingen waren niet positief. Momenteel wordt er hard gewerkt aan het verbeterplan voor de vwo-afdeling, met als doel zo spoedig mogelijk weer op een basisarrangement uit te komen.

Activiteiten in het kader van kunst en cultuur behoren van oudsher tot het aanbod van de school. Naast kunst en cultuur staat ook sport hoog in het vaandel. Om de talenten van leerlingen op sportief gebied te ontwikkelen, organiseert de school zogenaamde sportklassen in klas 1, 2 en 3.